Neptejte se co, ale proč

Poslední komentáře

Střípky z diskuse

Zajímavé odkazy

Novinky na Svíci.cz

  • 30.11.2007: Nyní jsou nově přidané komentáře od poslední návštěvy zvýrazněny barevně
  • 13.4.2007: Možnost úpravy i zatím neschváleného článku
  • 22.6.2006: Zlepšeno vyhledávání
Proč používat Linux

Nový komentář k článku "Senioři a čekání na nádražích"

Odpovídáte na příspěvek:

Odp14: Přání k svátku
Jimmy, 23.4.2016 19:13

Slovenská strela předběhla možnosti soudobé techniky stejně jako Concorde. To je totiž extémní příklad stejného předběhnutí stávající techniky, kdy za cenu výrazně zvýšených nákladů je dosaženo zvýšení rychlosti pro velmi omezenou kapacitu cestujících. Tedy pokud by měla být takto zvýšená rychlost celkově, tedy kdyby slovenské strely měly převzít plnou kapacitu dopravy, tak se na koleje nevejdou, zatímco dnešní vlaky umožňují dosahovat stejných rychlostí při plné kapacitě.

Concorde na tom byl podobně jen rozdíly byly větší. Při kapacitě 150 místě, ceně letenky vyšší než první třída běžným letadlem byl po celý svůj provoz ve ztrátě. Boeing 747 má 400-500 míst, A350 300-500 míst, A380 550-800 míst, tedy na nahrazení jednoho běžného Boeingu či Airbusu by jste potřebovali cca 3 Concordy.

Obojí byly technicky zajímavé výrobky, ale ekonomicky jejich provoz příliš nevycházel.

Ostatně u běžných letadel je zajímavé, že s vývojem dochází k mírnému snižování provozních rychlostí z cca 900-950 km/h na cca 850 km/h, kdy mírné prodloužení cestovní doby přináší výrazné úspory paliva, což většina cestujících preferuje. Ne vždy jde tedy pokrok dopředu jen jedním směrem.

Pokud jste registrován(a), zadejte heslo:

Pouze Vaše jméno (přezdívka) a vlastní příspěvek jsou povinné položky.

Prosím můžete-li, používejte diakritiku - píše se to stejně dobře a mnohem lépe se to čte. Příspěvky naprosto mimo téma nebo obsahující vulgární výrazy budou bez odpovědi smazány - poškozují tuto diskusi.
Formátování: [bold]tučně[/bold], [ital]kurzíva[/ital], [url=adresa]text odkazu[/url] (viz Formátování textu).
Děkujeme za Váš názor.