Neptejte se co, ale proč

Poslední komentáře

Střípky z diskuse

Zajímavé odkazy

Novinky na Svíci.cz

  • 30.11.2007: Nyní jsou nově přidané komentáře od poslední návštěvy zvýrazněny barevně
  • 13.4.2007: Možnost úpravy i zatím neschváleného článku
  • 22.6.2006: Zlepšeno vyhledávání
Proč používat Linux

Komentáře k článku

13.3.2013 4:34

Udržitelný rozvoj

Je Udržitelný rozvoj něco o bychom měli usilovat, nebo je to pouze libozvuk sousloví podobě jako ,,Štastná budoucnost„ ?

Zkusme se podívat jestli nenalezneme v tomto přání nějaké díry, nebo jestli to není přímo oxymoron s konečnýma důsledakma pouze roztažený v čase.

Udržitelný rozvoj předpokládá, že se všichni budeme chovat tak, abychom si neničili svoje prostředí a šetřili svoje zdroje až nastartujme stav který se bude podobat řetězu trvalého života v nekonečné řadě.

Je to možné, nebo je to jeden mýtů z kategorie ,, To by bylo, kdyby bylo“?

Dosud se každá civilizace zhroutila jako důsledek vyčerpání svých možností, kdy dospěla ke svému vrcholu a nebyla schopna obnovovat principy na kterých byla vybudována.

Kardinální otázka je, kdo zajistí konečný počet uživatelů jakéhokoliv principu?

Co si myslíte vy a proč?

Libozvuk. Podnikatelský záměr. Proexistenční chování někoho v současnosti, nebo budoucnost pro všechny?

Titulek mě odmítl přijat článek pro jeho krátkost, proto ho rozšiřuju o tuto poznámku.

Zvýší se informační hodnota článku o délku příspěvku, nebo je i v jednoduché otázce skryra skoro neodpověditelnost na zcela jednoduché otázky.

Prosím, přijměte toto rozšíření jako dvojčlánek.
Iv.

Pokud by přidaná hodnota k článku byla...
ivana Kozárová, 13.3.2013 10:10

Pokud by přidaná hodnota k článku byla devalvačním sdělením,nezvýší to hodnotu článku prvního.;-)Můj názor na termín Udržitelný rozvoj : Rozvoj se nekoná,postupuje destrukce . Systém je nereformovatelný,podstatné změny probíhají vskrytu.Lidé ztrácejí vnímavost a citlivost. Budoucnost Planety již dle mého soudu lidé ovlivnit nedokážou.

Naprosto ne
Z., 13.3.2013 11:58

Nemůže existovat „trvale udržitelný rozvoj“ či „udržitelný rozvoj“, poněvadž neexistuje ani samotný „rozvoj“. Proces, který nazýváme rozvojem, připomíná spíše jakousi cirkulaci neznámé látky v hermeticky uzavřeném prostoru. V zásadě směřuje odnikud nikam a rozhodně nedosahuje žádného kvalitativního přírůstku. Nazývat podobný proces rozvojem a dodávat mu dokonce pomyslný progresivní rámec, je vrcholem idiocie a tragikomické zpupnosti druhu Homo Sapiens. Na úvahy o rozvoji prostřednictvím lidského druhu lze reagovat jediným způsobem.

Odp: Naprosto ne
ivana Kozárová, 13.3.2013 13:12

Ten jedinej způsob je moc pěknej! Máte pravdu,ta neznámá látka je dosud v hermeticky uzavřeném prostoru,doufám jen,že se to neuvolní a nepoleze jinam;-)

jak dlouho?
Vlastimil Čech, 13.3.2013 14:27

Udržitelný rozvoj: Jak dlouho bude rozvoj trvat? Jak dlouho bude rozvoj udržován? Kdyby trvale, tak do nekonečna. Pak by byl všude nějaký rozvoj a nikde by nezbylo místo na nic jiného. Navíc bych si dovolil říci, že ve slově rozvoj, je obsažen už sám o sobě nějaký růst, rozvíjení se, zvětšování. Zvětšovat (podporovat růst) něčo samo o sobě zvětšujícího se?
Aby nám ten růst nepřerostl přes hlavu!

Odp: jak dlouho?
Vlastimil Čech, 13.3.2013 14:28

pardon: Něčo=něčeho :-(

Rozvoj probíhá
Tlapka, 13.3.2013 15:30

po spirále, ale nikdo neví kam.

Odp: Rozvoj probíhá
ivana Kozárová, 13.3.2013 15:54

Jsou dvě spirály. Levotočivá a pravotočivá. Kterou máš na mysli,Tlapičko?

Odp2: Rozvoj probíhá
van, 13.3.2013 18:42

Levo, nebo pavotočivý může být pouze závit protože smysl otáčení určuje jeho svornost, ale spirála je vždy oboustranná, z jedné strany je levotočivá a z druhé je její smysl obrácený. Aby mohla být levá nebo pravá, tak by musela být určena její směrnost. Jediné co je na spirále určitelné bez ohledu na její orientaci je její stoupání. Tedy vzdálenost dvou bodů po otočení o 360 stupňů.

Odp3: Rozvoj probíhá
greybeard, 14.3.2013 21:01

To byste se divili, spirály jsou fakt dvě - levo i pravotočivá. Je to stejný, jako u závitů, i když ji otočíte, nohami hore.

Odp4: Rozvoj probíhá
van, 14.3.2013 21:14

Není pravda. U spirály musí být určena její směrnost aby bylo určitelné jestli je levá nebo pravá. Když padám s letadlem do vrtáku (spirály) tak jdu dolu třeba s levým výšlapem, ale zpátky nahoru po stejné linii s pravým. Zatáčka je vlastně spirálová výseč s neurčeným stoupáním. Z jedný strany ji jedu doleva, z druhý strany doprava. U závitu je jeho směrnost dopředu daná jeho svorností.

( utahju povoluju, doleva doprava)

Odp5: Rozvoj probíhá
Vlastimil Čech, 15.3.2013 11:11

Spirála je křivka rovinná...Pokud se dobře pamatuju, je spirála funkcí vzdálenosti bodu od středu na rotující polopřímce. Střed rotace polopřímky je středem spirály. Vzdálenost bodu spirály od jejího středu jest funkcí úhlu rotace. Aeroplán pravděpodobně klesá po nějaké závitnici, nikoliv po rovinné křivce, kterou spirála je. To by bylo teprve „tóčo“!
Definici levé spirály a pravé už neznám, ale závity (česky „gvinty“) nepochybně pravé a levé jsou... i někteří pracovníci jsou „leví“... (slovensky to ale znamená něco jiného :-))

Odp6: Rozvoj probíhá
Tlapka, 18.3.2013 17:31

Omluva. Myslela jsem tedy závitnici. Často se to plete.

Odp7: Rozvoj probíhá
Tlapka, 18.3.2013 17:33

Levotočivá a klesající.

Odp8: Rozvoj probíhá
ivana Kozárová, 30.3.2013 8:44

Milá Tlapko,postrádám Tě tady. Doufám,že jsi zdráva a zvládáš bílé velikonoce v pohodě a doufám,že ne v pracovním procesu:-)

Odp4: Rozvoj probíhá
ivana Kozárová, 15.3.2013 12:54

a svastika taky levotočivá a pravotočivá,málokdo si uvědomuje rozdílnost významů....

Odp5: Rozvoj probíhá
Vlastimil Čech, 15.3.2013 19:52

No, na opačnou stranu se snad točil „hákenkrajc“ finský...

Odp6: Rozvoj probíhá
ivana Kozárová, 16.3.2013 14:13

obe hákenkrajce jsou z Tibetu. Jeden je životodárný ,druhý zkázonosný. Áda si vybral ten druhej a ani specální ochranka se zelenejma rukavicema mu nepomohla....

Odp7: Rozvoj probíhá
van, 16.3.2013 17:33

Hákové kříže jsou znakem slunce.

Pravotočivý zobrazuje mužský a levotočivý ženský princip, ale popravdě vůbec nevím co si pod tim mám představit, stejně jako pod působením různých pozitivních a negativních energíí a aur a všeho toho nevysvětlitelného ,,něčeho„ jakéhosi flujda, čaker a ezoterie.

Ivano, myslím , že jste člověk který by mě to dokázal přiblížit neli přímo vysvětlit. Zatím každý tak jako zamával rozpřaženýma rukama a řekl ,, vždyť je to přece takové jasné, je to takové to, no, no přece,“ a ztichnul nebo hodinu povídal o ničem.

Odp8: Rozvoj probíhá
ivana Kozárová, 16.3.2013 23:02

Měla jsem kamaráda,který vlastnil rozsáhlou knihovnu dějin druhé války a byl to ateista. Jen to množství neuskutečněných atentátů na Vůdce ho poněkud zviklalo. Měla jsem možnost ty knihy od různých autorů číst a bylo tam plno protikladů. I na internetu jsou protichůdné informace.V každém případě se jednalo o boj v duchovní sféře především. Jan Kefer je toho dokladem.Nepostavil se na stranu zla ani za cenu záchrany svého života.Je taky dobré se seznámit s životem Heinricha Harrera,který pří v š e ch svých expedicích - nejen do Tibetu - náruživě sbíral rituální předměty - dozajista nikoli jen pro zábavu. V knize Přicházím z doby kamenné,která se těžko shání ,se jednalo o rituélní modrý kámen a sekery,které z něho Papuánci vyráběli....Jedině těmito oklikami si člověk může vytvořit svůj jakž takž vlastní názor.Ačkoli to vypadá dodnes pro mnohé lidi jako fantasmagorie,poznala jsem ateistu,který na sklonku svého života po celoživotním studiu historie obou válek uznal,že vliv magie zde byl bezesporný.Zlo z tohoto zdroje působí na lidi dodnes a jsou jím fascinováni.Mnozí netuší,jak jsou tyto síly nebezpečné.To,že to je dnes moderní a že se magie všeho druhu propaguje,také o něčem svědčí.Měla jsem možnost jen nahlédnout,ale nic dobrého to není.Zajímat se o něco jen ze zvědavosti není moje parketa.Čím víc se do toho zapletete,tím víc vás to pohltí a nakonec sežere. Lepší je magie vody,sluníčka a domácích zvířat. Hitlera pohltilo to,do čeho se zapletl. Byl pouhou figurkou v roli vůdce na šachovnici,kterou ovládali hráči odjinud. To,co je dobré a pozitivní,rozeznají děti a zvířata,pokud je nezkazí dospělí lidé.Vše má svůj avers a revers. Tak jsem zase nic neřekla,jako ti přede mnou;-)

Odp9: Rozvoj probíhá
ivana Kozárová, 16.3.2013 23:12

Přesný význam svastiky dnes nikdo nedohledá,ta Adolfova byla vypůjčená z Tibetu-Esiterika přestala být esoterikou a je z ní kšeft- dnes používaný k obživě mnohých.To je můj názor na dnešní takzvanou magii a esoteriku.....

Odp10: Rozvoj probíhá
Vlastimil Čech, 17.3.2013 13:24

Zajímavé... a mohou tedy strašidláci děsit i nás, co na nevěříme? Může esoterika působiti i na tak okoralé, tajemna neznalé duše, jako ta V.Č.?
U symbolů militárních se jedná o dobrou rozeznatelnost, jednoznačnost, výraznost a hezký vzhled. Pokud se rozpoznatelnosti, dovoluji si připomenout změnu symbolu, znaku na křídlech amerických letadel během II. svět. války... Pan Ivan to bude vědět přesněji... šlo o to, že na počátku války byla symbolem bílá pěticípá hvězda v modrém kruhu, doplněná červeným středovým kruhem-v té bílé hvězdě. Dopadlo to tak, že si občas někdo spletl to červené kolečko s japonským lívancem. Naposled pokud vím, došlo k válečnému omylu během války v Jugoslávii, kde byla omylem postřelována jednotka ruská, protože její prapor byl zaměněn za prapor srbský... Poslední chybičku udělal náš nový pan President, který se ukázal v kravatě s ruskou trikolórou :-)... Hákový kříž je velmi výrazný, jednoznačný a nezaměnitelný symbol, takže jeho militární užití bylo určitě na místě, i když býval hlavně symbolem stranickým oficielním symbolem Německa byl ovšem černý, bíle lemovaný kříž...Detaily tehdejších německých předpisů a zvyklostí ovšem neznám...

Odp11: Rozvoj probíhá
ivan, 17.3.2013 17:27

Zřejmě máte na mysli invazní pruhy.

Generál Peřina přiznal, že ho válka bavila, ale že vůbec nevěděli do poslední chvíle jak si vlastně vedou, vůbec netušili jestli vyhrávaj nebo ne, prý se to dozvěděli až když bylo skoro po válce.

Odpor Luftwafe najednou prudce zeslábnul a cesta nad Německo se náhle otevřela, nebe se najednou doslova zaplnilo spojeneckýma letadlama a bylo velice obtížné mezi svazama a jejich doprovodem najít ojediněle bránící, ale velice nebezpečné povětšinou M 109.*-

Veškeré maskování bylo najednou na obtíž a znesnadňovalo rozlišitelnost. Noční nálety naráz skončily a lítalo se už jenom ve dne. Všechna letadla byla označena černobíle čtyřma ,, invazníma pruhama„ jasně rozpoznatelnýma z dálky.

*- Messerschmit 109 je neobyčejně silné letadlo (přes 2000 HP) s vynikající manévrovatelností, výborným výhledem a skvělou stoupavostí hlavně ve velkých výškách. Slabinu měl v tom, že se dal ,,utočit“. Němečtí piloti nebyli žádní čudlové. Furt připitej a zfetovanej Gering posílal neustále i ty nejlepší a zkušené mazáky do hromadných střetů až skoro něměl kdo zaučovat nováčky. Ke konci války byli nasazováni i ti kteří dokázali ztěží vzlítnout natož přistát a největší ztráty byly způsobeny tím, že se ztratili a nedokázali najít vlastní letiště. Ze skutečných mazáků se konce dožil málokdo. Piloti maj mezi sebou vzláštní vztah a úctu.

Vzdávám čest!

(* Jo, mít tak jednoho, oh )

Odp12: Rozvoj probíhá
ivana Kozárová, 17.3.2013 18:25

A což teprve rytířští piloti v samých počátcích aviatiky...

Odp13: Rozvoj probíhá
ivan, 18.3.2013 7:21

Tohle filmové zidealizování neplatilo dlouho. První vývojáři a stavitelé letadel se samozřejmě mezi sebou znali a jezdili se navzájem navštěvovat a spolupracovali i v oblasti vývoje a praktických poznatků do první WW.

Do té doby platila letadla za spíše pouťovou atrakci a jejich skutečný potenciál a všestranost použití si nikdo z generality vůbec neuvědomoval ani na jedné straně.

Jejich první použití v armádách bylo pouze k provedení průzkumu a tak se ve vzduchu potkávali často kamarádi kteří před válkou spolupracovali na vývoji bez toho kdo byl z jaké strany. Tehdy nakrátko snad, ale pouze z osobního přátelství. To ale byla velice kraťounká doba protože letadla začala lítat ozbrojena a každý z pilotů si rychle uvědomil, že bojuje o vlastní život a bylo po rytýřství.

Faktemem ale je, že mezi pilotama platí vzájemný respekt jaký je u jiných zbraní nevídaný a mnohdy někdo doslova daroval život posádce poškozeného letadla a dal jim šanci se zachránit. Černé sny o tom jak se někdo smaží a vychutnává pětikilometrový pád v rotaci maj všichni.

Odp14: Rozvoj probíhá
ivana Kozárová, 20.3.2013 15:50

Už jsem to tady před lety asi psala. Zažila jsem příhodu na passovském hřbitově u hrobu Ericha Kayla,který padl za první války v hrdinském leteckém souboji.....Čtu si tak nápis na náhrobku a koukám na černého žulového orla na něm a najednou zpoza rohu vyleze pták a kráčí ke mně. Je to něco jako vzrostlý kos,jde pěšky,tak nějak důstojně,není to ani poskakování,spíš chůze. Ani se nehýbám a čekám,jak blízko se ke mně přiblíží.Pořád se přibližuje,prohlíží si mě,naklání hlavičku jako slepice. Ani nedejchám,mám divnej pocit a taky radost,že se mě nebojí.Koukáme na sebe dlouho,dlouho. Až ho to omrzí a zas odkráčí za náhrobek.....Kolikrát si na toho kosáka vzpomenu.I na Ericha Kayla.

Odp12: Rozvoj probíhá
Vlastimil Čech, 18.3.2013 0:04
Odp11: Rozvoj probíhá
ivana Kozárová, 17.3.2013 18:22

O tom,že strašidláci nás všechny,co na ně nevěříme,mohou děsit,mohou nás proklejt a uřknout,nebudou-li se obávat zpětného působení svých počinů,píše např. doktor Theodor Rosický,není to šarlatán ani fantasmagorista.Ateisté a lidé obecně,kteří se s okultismem odmítají zaplétat mají bezesporu tu výhodu,že se s těmito praktikami setkávají velmi zřídka.Naivní lidé,které přitahuje tajemno ,protože jsou zvědaví,riskují svoje psychické i fyzické zdraví.Proč se jednoduše nesmířit s tím,že všechno nejde vysvětlit současnou úrovní vědy.A jednoduše to nechat být.

Odp10: Rozvoj probíhá
Vlastimil Čech, 19.3.2013 11:10

Kdesi jsem viděl obrázek středověkých rytířů, jeli na koních a své štíty, které měli v přepravní poloze na zádech, byly označeny hákovými kříži... Jeli rovnou z Tibetu? :-) Není ten hákenkrajc něco z runového písma? Nebo že by ti jezdcové na obraze byli propagandou... nevím. Ale hákenkrajc měl můj americký kůrkodárce (Ind) vyvěšený nade dveřmi... akorát si nepamatuji, na kterou stranu se točil :-)... mě se z toho ale protočily panenky... Ind a nacista!

Odp11: Rozvoj probíhá
ivana Kozárová, 20.3.2013 15:43

Je to také náboženský symbol buddhistů,runy se dají také tak poskládat. Nacisté tento symbol zneužili. Už jsem někde tady uvedla,že dneska se pravého a jediného významu tohoto symbolu nikdo nedohledá.....Je tragické,že ve veřejnosti je spojován p o u z e s nacismem.

Odp2: Rozvoj probíhá
van, 13.3.2013 19:49

Tu uprostřed. :-)

Odp3: Rozvoj probíhá
ivana Kozárová, 13.3.2013 22:15

Tlapka si už s tou otázkou pro ženský poradí. Kroutí se to doleva nebo doprava? Já to mám jasný jako se svastikou;-)

Odp4: Rozvoj probíhá
van, 13.3.2013 23:18
Odp5: Rozvoj probíhá
ivana Kozárová, 13.3.2013 23:36

je to na mě příliš složité,znám ty krouceniny jen z jihočeských chalup a na prostorové vidění se nezmůžu!Tak je mi srozumitelný jen pokyn : ve směru hodinových ručiček,nebo proti směru hodinových ručiček. A musím si dávat pozor,abych nepletla levou stranu s pravou!

Odp6: Rozvoj probíhá
ivana Kozárová, 14.3.2013 10:47

Jo,už tomu začínám rozumět: Pan Dědeček o tom má písničku: .... Kdo jde pořád d´´ĺéééva,dojde do prava...

Odp7: Rozvoj probíhá
van, 14.3.2013 17:50

Myslím, že je to Pepa Nos.

Odp8: Rozvoj probíhá
ivana Kozárová, 14.3.2013 21:28

Omlouvám se Vám všem třem:-(

Odp9: Rozvoj probíhá
van, 15.3.2013 6:09

To snad ne, Ivano, vždyť je to jenom pokec. Není za co a taky proč. :-)

Odp10: Rozvoj probíhá
ivana Kozárová, 15.3.2013 10:03

Člověk si má ověřit,když něco plácne,o to víc,když to napíše.Slovo vyslovíš a už ho nevezmeš zpět.Ono trvá nějak samo o sobě.Krásně to vyjádřil Turgeněv v Olesji. Jeřábka zabiješ - hlavu rozbiješ a zapomeneš. Lásku zabiješ,hlavu rozbiješ,srdce rozerveš - a zapomenout nemůžeš..... Slova jsou záludná právě proto,co je za nimi. Když se člověk vyjadřuje nepřesně,je to proto,že je buď blbej nebo línej.Nebo zlomyslnej. I tak je řeč pramenem nedorozumění. Každej jsme nastavenej nějak jinak.A pak nastane najednou okamžik,kdy si rozumíme!Už odmala mám defekt,že beru všecko vážně a jde mě utáhnout na vařený nudli;-)

Odp11: Rozvoj probíhá
van, 15.3.2013 11:21

Vždyť zmatení jazyků je jeden z Božích trestů, jestli se nepletu.

Odp12: Rozvoj probíhá
ivana Kozárová, 15.3.2013 12:39

Nojo,no.Snad to bylo nutný,aby se gauneři nemohli dobře domlouvat;-)

Jednou velkou dírou je sám článek...
Zákys, 13.3.2013 20:08

Jednou velkou dírou je sám článek. Autor se „zamýšlí“ nad něčím, co zná pouze z mizivé sémantiky některých základních pojmů. Takže to jako vždy sklouzlo k „závitům“.
Doporučuji: http://www.worldbank.org/depweb/beyond/beyond.htm

http://www.worldbank.org/depweb/beyond/global/intro.html

A napsat ještě jednou.

Odp: Jednou velkou dírou je sám článek...
van, 13.3.2013 20:53

Zákysi, my si nikdy nemůžem rozumět. Naštěstí! (zřejmě pro oba)

Jako kluci jsme si dělali káry z dětských kočárků a z kde všeho co jsme našli a koukali jak tu svoji vylepšit aby byla rychlejší nebo lépe ovladatelná něž těch ostatních. Prostě šlo o to si na mnohé přijít sám.

Mně baví se koukat kolem a přemýšlet o tom jestli náhodou pravda Svatá a Jediná nemá taky sestřičky nebo bratříčky.

Neprosazuju svoje pravdy jako univerzálno pro každého. Prostě si život ohmatávám a přemýšlím o tom co a jak, jen tak, ale taky o tom proč došel někdo jiný k jiným závěrům. V tom hledám poučení pro svůj život a ne pro život někoho jiného.

Napiš taky něco o čem by se dalo popřemýšlet nebo se i pobavit.

Článek.

O pravdě a poznání.
Zákys.

Skočte si do knihovny a tam si přečtěte.

Neustále, celý život se obdivuji lidské...
Zákys, 14.3.2013 5:43

Neustále, celý život se obdivuji lidské vynalézavosti, obdivuji i ta nejmenší, nejen technická zlepšení, když se mi je podaří rozlišit. Ale omezenost dávaná na veřejnost si zaslouží jiný druh obdivu.

Toto si člověk u vás přečte: Neprosazuju svoje pravdy jako univerzálno pro každého. Prostě si život ohmatávám a přemýšlím o tom co a jak, jen tak, ale taky o tom proč došel někdo jiný k jiným závěrům. V tom hledám poučení pro svůj život a ne pro život někoho jiného.

...a váš článeček je o něčem úplně jiném. Vy neporovnáváte, vy kritizujete na základě neobyčejně jednoduchého „lidového fundalismu“, který vám leze jako sláma z hlavy, která se právě vyspala ve vesnické stodole.

Abych předešel nedorozumění, jsem si hluboce vědom mnoha slepých cest vyplývajících z jednou „zjevených pravd“, přijímaných jako navždy dané „kanóny“. Také sděluji mé od jinošských let oblíbené krédo: „Blbí si pamatují, chytří musí vymejšlet“(Werich) ;-)

Odp: Neustále, celý život se obdivuji lidské...
Tlapka, 14.3.2013 11:59

Měřeno metrem Vašeho vesmíru je omezený skoro každý, pokud není ještě horší.

Odp2: Neustále, celý život se obdivuji lidské...
Zákys, 29.3.2013 21:17

Vážená, věnujte svůj čas důležitějším věcem.

Ve známost dávám, že byl právě vyhlášen bojkot zimy!!! Když to ta příroda nezvládá, je nutné, abychom se toho chopili my, lidé, a začali dělat něco užitečného.

Po krátkém zamyšlení nad efektivní realizací bylo navrženo následující:

- ti z vás, kteří mají „ptačí“ příjmení, popř. jména (např. Špačková, Kavková, Vrabec, Sýkora, Sýkorová, Jiříček a Jiřička... Sikorovy měkké „i“ neomlouvá - gramatika sem, gramatika tam - každý pták dobrý..... ) vylezou na nejbližší strom a začnou šveholit, švitořit a štěbetat, a jelikož simulujeme jaro, tak se samozřejmě za účelem rozmnožování u toho musí tvářit vilně, dámy poodhalí výstřihy, pánové načechrají chocholy, je povoleno stavět hnízda...

- přirozeně Vrána, Vránová, Havran, Havranová, Vraný a podobná havěť zavřou zobáky a odtáhnou na sever, třeba lyžovat, to je jedno (sorry, Veru)

- kolegové Suchý, Suchánek, Sušák, Vysušil a jim podobní poberou lopaty, smetáky, vysavače, hadry a fény a začnou odstraňovat sníh a vlhkost, pomůže jim např. Teplý, Teplá

- ti z vás, kteří disponují příjmením typu - Louka, Fiala, či jmény typu Květa, Jiřina, a ojedinělí jedinci jak Petr Klíč apod. se výrazně oblečou, nalíčí a na místech již ošetřených pány Suchým a spol. zahrabou své bosé nohy po kotníky do země, vztyčí paže směrem k nebi a budou se nadále tvářit blaženě

- Ježek, Kuře, Zajíc, Králík - vylézt z brlohů, odblešit a rozmnožovat !!!

- ostatní, s nepoužitelnými jmény jako Nykodýmová, Joura, Šilhavá,... se lehce oblečou a za tance Volání jara, začnou zpívat píseň s jarní nebo letní tématikou ( Léto - I.Bartošová, Léto je léto - son of Jamaica- Helena Vondráčková, atp.), choreografie je individuální, zakázány jsou pohyby připomínající sníh, sněžení, vánoční stromek, lyžování, let na lyžích, Ježíška, soba a podobné symboly zimy, počet opakování nejméně 5x denně !

- pány a dámy Mrázek, Mrázková, Studený, Studená, Zima, Zíma, Zímová a jim podobné je bohužel nutné obětovat....

Jaru zdar !!!!!!!!

ad Udržitelný rozvoj
hans, 6.4.2013 19:35

Sousloví nevnímám ani jako sprosté slovo, ani jako oxymoron. Myslím, že udržitelný rozvoj není nic jiného, než přirozený vývoj a značí racionalitu ve spotřebě a konzumu.

Největším nepřítelem udržitelného rozvoje je regulace a na druhé straně dotace, které boří přirozeně vytvořený trh.

Trh=trhni co můžeš
Vlastimil Čech, 7.4.2013 9:40

Promiňte, neporozuměl jsem dobře... Vy snad věříte na tu „Neviditelnou ruku“ ?

Odp: Trh=trhni co můžeš
ivan, 7.4.2013 13:55

V práci máme vyrovnané dřevo na topení pěkně v třech řadách podle zdi. Teď ke konci zimy koukám na vyrovnanou hromadu jakým způsobem byla odebírána. Nejdříve začala mizet hned u dveří nejbíže místu spotřeby, ale jenom do úrovně kolen, ale další odběr už pokračoval ve výši snažšší dosažitelnosti v úrovni ramen a výšky rukou byť v delší vzdálenosti ode dveří. Vlastně se tak sama vytvořila křivka podvědomého ekonomického chování skupiny lidí bez jakékoliv domluvy o způsobu odběru. Za celou zimu nikdo neodebral ani jedno polínko ze stejně dostupného, ale vzdlánějšího místa, nebo místa kde by se musel více ohnout.

Dalším příkladem podvědomého ekonomického chování jsou vyšlapané cestičky přes trávník v parku.


Pane Čechu, věřte, že i Vy takových podvědomých rozhodnutí za den uděláte desítky. Prostě do sklepa nepolezete oknem když tam můžete jít po schodech. Nebo ne?

Odp2: Trh=trhni co můžeš
Vlastimil Čech, 7.4.2013 19:59

Asi se už neumím dobře vyjadřovat... chtěl jsem rýpnout do té Bigtunelovy „neviditelné ruky trhu“, která je vidět třeba u benzinových pump :-)...
A ovšem „trhni co můžeš“, tedy získej s nejmenším úsilím co největší vývar na úkor druhého. Nejvyšší ceny, nejnižší mzdy, nejmenší námaha... Ve Vašem případě jde možná o to, že každý z Vašich topičů bral to nejsnažší, a to ostatní nechával velkoryse na ty ostatní... co na tom, že rozgrcaná hromada paliva zabírá zbytečně moc místa, že je škaredá... však to ti ostatní taky neberou po řadě...A mají ostatně možnost to po mě zase urovnat, když se jim to nelíbí...
Tento příklad je spíše případem „obecní pastviny“, než té neexistující „ruky trhu“... kdosi to o té pastvině tady psal...

Odp3: Trh=trhni co můžeš
Vlastimil Čech, 7.4.2013 20:04

Jo, k tomu sklepu... je to spíše případ, kdy manželka mého známého než by zanesla odpad určený ku spálení nezanese až ke kotli do sklepa, ale prostě ho jednoduše vyklopí na schody... však to muž posbírá, do sklepa odnese a urovná... Je to pro ni ekonomické, a určitě pohodlné...
To byste považoval za tu Bigtunelovu ruku trhu?

Odp3: Trh=trhni co můžeš
Juras, 25.4.2013 18:28

Každý z topičů považuje za snažší něco jiného. Vysoký topič se snaží brát zeshora, prokazuje tím laskavost malému topiči, který by si na vršky musel roztahovat štafle.

Aneb jak vidět stejnou sklenici poloprázdnou anebo poloplnou. Nevím, jestli má pravdu Vaše interpretace nebo moje :-)

Odp2: Trh=trhni co můžeš
Zákys, 8.4.2013 10:02

To znamená, že třeba máte „naučeno(nařízeno maminkou)“ již od věku batolete nekálet kam vás napadne, ale pěkně do nočníčku, vždy když se nikdo nedívá „puzen neodolatelnou podvědomou tendencí “ se dnes vyserete, kam vás napadne.
To jste ale pěkné prase! Hovno, jako dřevo.
I s deprivanty se musí žít.
Ale abych nebyl tak vulgárně jednoduchý. Existuje „Teorie omezené racionality“. V ní její autor Simon diskutuje otázku vznikající ze zdání, že „racionalita“ která se stará pouze o svůj vlastní prospěch se zdá být univerzální vlastností života, počínaje už „Sobeckým genem“ biologa Dawkinse. Zde podotýkám, že Země se prostému selskému rozumu zdá být také středem Sluneční soustavy… a další! Jestli tato teorie platí, ptá se, proč se udržel v lidské společnosti altruismu (chování přímo protikladné). Je „omezená racionalita/altruismus“ historicky, sociálně, věkově, geograficky podmíněna? Ale to jsou otázky přesahující vaše myšlení a především empirickou zkušenost.
Tak raději zůstaňme u stereotypu: „hovno, jako dřevo“, s tím, že o hovně taktně pomlčíme

Odp: Trh=trhni co můžeš
hans, 7.4.2013 21:14

Na neviditelnou ruku trhu lze věřit. Problém je, že může existovat pouze v prostředí, kde trh funguje. Tam kde dominují monopoly, kartely a stát prostředí zasírá dotacemi, žádný trh nemůže existovat. To současně vylučuje funkční neviditelnou ruku.
Výslovně jsem to nerozváděl, ale předpokládám, že souvislosti čtenář zná.

Odp2: Trh=trhni co můžeš
Vlastimil Čech, 8.4.2013 10:06

Nu, snad máte pravdu... mohl byste, prosím, uvésti nějaký konkrétní příklad z našeho prostředí, kdy ta ruka funguje? Tedy funguje positivním směrem? Víte, mám pocit, že naši podnikadějové velmi pečlivě sledují zájem obecenstva o produkty, ceny „konkurence“ a ruče zdražují. Proč to té holotě dávat zbytečně lacino, že...Ovšem kladný příklad, že by si totiž podnikatelé nějak viditelně konkurovali ku prospěchu zákazníků mi není nějak znám...

Odp2: Trh=trhni co můžeš
Zákys, 8.4.2013 10:29

Vy jste tou neviditelnou rukou nějak fascinován. Že vy si tou neviditelnou rukou utíráte i prdel!!! To však musí být jen pravá neviditelná ruka trhu. Žádná levičácká úchylka.
Kdyby její autor věděl co tou metaforou způsobí, jistě by vymyslel ještě další dvě „neviditelnosti“. Při tom se stačilo jen trochu porozhlédnout a podívat se pozorně na Křesťanství. Už i komanči byli všímavější - Marx, Engels, Lenin -!

Plánované poruchy
Z., 10.4.2013 8:51

V pondělí vyšel v Týdnu bezva článek, pojednávající o tristní životnosti většiny výrobků. Jde samozřejmě o úmysl; pomocí různých propracovaných strategií dosahují výrobci toho, aby produkt „odešel“ brzy po vypršení záruční lhůty. Například použijí několik levných součástek v jinak kvalitním výrobku, takže je brzy nutno vyhodit výrobek celý. Různými úpravami znemožňují servis (nepřístupný ventilátor v notebooku, přiletovaná baterie). Tiskárna hlásí nutnost výměny toneru, ačkoliv je v něm ještě barva...a spousta dalších flígen, pro něž zde není dostatek prostoru. Ale to je jen část problému: Také pomocí podobných blábolů, jaké zde chrlí žvanič z brněnské periférie, nutí občany vyhazovat ještě funkční výrobky a kupovat nové - ano, to je to Jurasovo slavné morální opotřebení. Mimochodem, jeho vynálezcem je usraelský inženýr Brook Stevens. Nový mobil má spoustu (pseudo)funkcí, z nichž většinu zákazník nikdy nevyužije. Pravidelně se obměňující design, nakupování herců, sportovců a dalších mediálních prostitutů, kteří pak dotyčný šmejd vychvalují až do nebes. Výrobci také vytvářejí pseudopotřeby. Pokud si to nekoupíš, jsi divný (což je tvůj konec v každé lidské společnosti).

Souvislost s pojednávaným tématem zde je zřejmá; zběsilý hyperkonzum drancuje přírodní zdroje a fatálním způsobem devastuje životní prostředí, o udržitelném rozvoji tedy nemůže být ani řeči. Podle Týdne vznikají určité antikonzumní iniciativy (A, B, C), které musí na Jurase & spol. působit jako rudý hadr na býka, ale jejich vliv je naprosto marginální.

Odp: Plánované poruchy
hans, 10.4.2013 13:41

Obecně nejsem zrovna přesvědčený,do jaké míry se používání zmíněných kurvítek výrobci vyplatí. Když mě opustí takový spotřebič, rozhodně se již k výrobci s nákupem nového neobrátím. Stejně tak používání amerických „sofistikovaných“ metod prodeje (např.periodické střídání regálů se zbožím s cílem přimět bloudícího hledače k nákupům dalšího zboží než zamýšleného) mě vytáčí do té míry, že už v takovém marketu nakupovat nebudu. Zásadně neabsolvuji víkendové orgie celodenních nákupů, spojených s večerním kinem a pod.

Užívání kurvítek ve spotřebním zboží ve mně spíš evokuje pocit pohrdání zákazníkem, když se používají materiály šuntové kvality nebo kombinace materiálů, které by nikdo soudný nepoužil (kombinace plastových a kovových součástek v pohonech nebo převodech, a další kuriozity). Známý rozpitval vrtačku, která měla komplet vnitřní převodovku z plastu. Když jsem se divil, proč takový šunt koupil, opáčil, že potřeboval něco přidělat do zdi, a tahle vrtačka v krámě stála tři stovky... Za cenu hračky dostal tedy skutečně hračku. Ale na přidělání skříňky si půjčil vrtačku ode mně, protože z jeho se při první hmoždince zakouřilo a očesal všechny zuby. Řekl bych, že to nebyl pro něj dobrý obchod, na rozdíl od obchodníka, protože kolega vrtačku hodil do kontejneru; byl toho názoru, že by mu v krámě reklamaci nevzali s poukazem na nepřiměřené použití výrobku...

Takže místo organizování antikonzumních kampaní by byla na místě spíše osvěta, aby někteří šílení zákazníci otevřeli oči a zamysleli se nad pořizovací cenou, zda vůbec může výrobek, byť v akci, vůbec mít podobnou cenu. Snad jen bojkotem podobných aušusů a klamavých praktik lze výrobce přimět, aby zase vyráběl normálně funkční zboží.

Závěrem ke kurvítkům - soudím, že zhusta je na vině neznalost výrobce, např. když v Číně vyrábí napodobeninu, nemají vůbec ponětí, co se skrývá „pod kastlí“, často pracují na základě špionážních fotografií - viz napodobeniny BMW, ale bez technologických fičur, nebo nedávné úsměvné představení české čtyřkolky pro děti s ojetými gumami... Chtělo by to spíše vrátit průmysl zpátky do Evropy, oprášit zašlé technologické a materiálové znalosti a vybodnout se na přenášení výroby do Indie, Číny a podobných destinací. Pak by museli producenti podobného šmejdu umístit výrobky někde jinde nebo se přizpůsobit vyšší kvalitě.

Tím se oslím můstkem vracím k tématu udržitelného rozvoje. Návrat ke kvalitě obecně může být jeho znakem - naopak maskování hospodářského růstu distribucí šmejdu a jeho prodej za inflační ceny jej naopak rozvoj brzdí.

Odp2: Plánované poruchy
Vlastimil Čech, 10.4.2013 19:28

asi se opakuji... koupil jsem si nářadí Narex, které se mi v záruce pokazilo. Když jsem ho nesl k reklamaci, podobný stroj čínské výroby přinesl náhodou k reklamaci jiný zákazník. On dostal v Baumaxu okamžitě vyměněný nový, můj šel na sáhodlouhou a navíc reklamovanou opravu. Pokud budu chtít jen připevnit skříňku, volím čínský šmejd... pokazil se, dostanu půjčený jiný. V mém případě jsem byl byl bez rozbrušovačky 6 neděl...

Odp2: Plánované poruchy
ivana Kozárová, 10.4.2013 21:32

Jo,jenomže lidi si nějak zvykli na ten život JAKO. Používají věci,který jsou jen JAKO,místo vrtačky hračkovrtačky a místo života náhražku za život. Vztahy si taky přizpůsobili sloganu Spotřebuj a kup si další,Nevaž se,odvaž se! Je to snadnější,nevyžaduje to skoro žádnou námahu,kup,vyměň,použij další....Tím,že člověk nemá žádnou důvěru v zítřek,hledá uspokojení hned a právě teď. Kdo tenhle proces ještě zvrátí? Zpět ke kvalitě zní krásně. Jenže nejdřív musí být kvalitní lidi a pak budou kvalitní věci.A je to furt dokola.

Odp3: Plánované poruchy
Z., 11.4.2013 9:56

Zločinný normalizační režim z pochopitelných důvodů postupoval zcela opačně: Výrobky musely vydržet co možná nejdéle. Proto byly socialistické výrobky neohrabané a zdánlivě zastaralé, zato skutečně vydržely věky. Občas jsme nakupovali v partiovce (pamětníci vědí) a dokonce i tyto produkty vydržely neuvěřitelně dlouho. A například o sovětských vozech kolovala šeptanda, že ideální postup je nový ruský vůz rozebrat do posledního šroubku a znovu složit dohromady - čímž vznikne věčný a nezničitelný držák. Bylo to z důvodu určité sovětské liknavosti; když nešel šroub hned utáhnout, Serjoža ho bez mrknutí oka domlátil kladivem. Vypadá to, že každá doba přeje kutilům všeho druhu. My, kteří jsme od přírody leví, máme holt smolíka. :-)

Odp4: Plánované poruchy
ivana Kozárová, 11.4.2013 14:45

Jo jo,věci se mají vyrábět,aby trvaly... Mně jako dítěti vadilo,že máme v kůlně dřevěnej trakař,kterej vyráběl vlastnoručně můj děda. Děda byl už dvacet let mrtvej a trakař téměř v bezchybném stavu. Seděli jsme s tátou na studni a já se ho ptala,jaká spravedlnost je v tom,že ten trakař tady je a děda nikoliv.Táta pokuřoval cigárko a nespěchal s odpovědí. Nakonec souhlasil s tím,že by to tak být nemělo. Odedávna směňujeme své životy za věci,jejihž vznik vykupujeme svým časem.Tak sakra proč máme žít pro šmejd. Nejsme-li sami šmejdem,staneme se jím,když si na to zvykneme.Máme doma automobil značky Hillman. Funkční. Je jako tank,už se o nás jednou rozbil náklaďák a našemu autu se jen utrhla taková ozdobná lišta a prasklo jedno plexisklo. Náklaďák měl rozbitej celej předek poté,co do nás zezadu najel.Pravda je,že mi jeden čas tekl chladič a po každém pátém km.jsem dolejvala,ale je to vozidlo věrné,prostorné a bezpečné. Elektronickou mrchu bych nechtěla,tím spíš,když dnes už vím,že má v sobě kurvítko:-(

Odp2: Plánované poruchy
Z., 11.4.2013 7:45

Zvláštní je, že hned v úterý šel na na ČT2 dokument z produkce Deutsche Welle, kde se tématu životnosti věnovali také. Mimo jiné bylo řečeno, že spousta zákazníků je ochotna připlatit za kvalitní „držák“ a hledá takového výrobce, leč...nenajde ho. Kurvítka praktikují všichni. :-(

Odp3: Plánované poruchy
hans, 23.4.2013 10:20

No jo, je snadné říct, že výrobky, co něco vydrží, nejsou dnes k mání.Jedním dechem by se ale mělo říct, kolik výrob v Evropě zbylo. Potíž je v tom, že všechno se vyrábí v Číně a podobných technicky nevyvinutých destinacích, a v kombinaci s tím, že jsme osvědčili výrobcům, že rezignujeme na materiálovou kvalitu, jsme tomu nasadili korunu. Proč by někdo vyráběl kvalitu, když hravě platíme víc za šunt? A k tomu naši ekonomové vymyslí pohádku, jak je nezbytné víc a víc vyrábět a konzumovat v zájmu zářnější budoucnosti. Jeden kolega před nedávnem chválil nářadí od Narexu, jak je životné a kvalitní, jak stroj báječně drží a spolehlivě pracuje. O několik příspěvků výš je příspěvek nespokojeného zákazníka, kterému se rozbrus rozsypal. To samé mně. A to je Narex zhruba třikrát dražší, než šunty kdoví odkud. Zdá se, jako by řešení nebylo, já jsem přesto přesvědčený, že by bylo i s ohledem na evropskou ubohou míru zaměstnanosti potřeba vrátit průmyslovou výrobu zpátky. I přestože kontinuita kvality byla přetržená, určitě by se materiálová kvalita prosadila. Třeba by se pak poučili i ti spílaní exotičtí výrobci.

Odp4: Plánované poruchy
Z., 25.4.2013 11:17

Příspěvek píšu na „staříkovi“ jménem HP nc6000. Kupoval jsem ho před pár lety z druhé ruky za 4000 Kč. Teprve před pár týdny jsem s úděsem zjistil, že jeho pořizovací maloobchodní cena činila téměř 80 000 Kč. Takový stroj samozřejmě vydrží dlouho, odhaduji, že při slušném zacházení bude makat ještě alespoň tři roky. Nedávno přišel nápad vyměnit vypalovačku, neboť notebook disponuje pouze burnerem pro CD, nikoliv DVD. Opět šok díky rozdílu mezi starou vypalovačkou - festovní to bednou - a tou novou; křehká skořápka, která tutově chcípne do roka. Nic naplat; pokrok, prosperitu a ódéesáka nezastavíš...problém je v tom, že kvalitní držáky budou vždy drahé. Většina občanů začne vřískat, že si takové výrobky nemohou dovolit a půjde na ruku morálně vyspělým Jurasům, kteří jim s úsměvem podstrčí čínské šmejdy. Díky tomu podlehnou tlaku i renomovaní výrobci, kteří produkci do Číny přesunou také a budou se ohánět důslednou kontrolou kvality (např. bratři Havlenové - majitelé firmy Author). :-)

Odp5: Plánované poruchy
Juras, 25.4.2013 18:41

Nechápu, proč měníš kvalitní CD vypalovačku za šmejd DVD. Žeby to bylo morálně zastaralé zařízení? To ale pro tebe není důvod k výměně, ne? Proč sis nenechalo kvalitní CD? Nechápu :-)

Odp5: Plánované poruchy
Zákys, 28.4.2013 11:39

Vaše starosti a Rotschildovy peníze bych chtěl mít. Jak to co píšete souvisí s Trvale udržitelným rozvojem?
Já když pálím, tak pálím v pěstitelské pálenici v Buchlovicích. Bez mučení přiznávám, je to lepší než pálit na PC.
Daleko větší problém mám s tím trvale udržitelným rozvojem díky své „ekologické stopě“. Ať dělám v posledních létech co dělám, nemohu ji zmenšit z těch 7,2 na lidštější hodnotu. Co vyjádřeno jazykem pokračovatelů Williama Reese znamené, že kdyby všichni lidé na této těžce zkoušené planetě byli stejnými zmetky jako já, musela by se zvětšit 7,2x! A to zásadně nelítám letadlem, ale raději s koštětem po chodníku. Manželka mého kamaráda, ta také zásadně používá jakousi drahou „sviňu“, kterou neumím ani dobře pojmenovat, která zametá, zalévá, drhne kartáčem, a ještě spokojeně mručí při polykání kilowat.
Není lepší než vypalovat zbytečné kraviny, jak co nejlevněji kupovat věci s kterými by vás Noe ani k Arše úmluvy na 1000 m nepustil, přemýšlet o míře zbytečnosti svého bytí….? Myšlenka posléze přeměněná na ideu Trvale udržitelného rozvoje si to zaslouží.

Odp6: Plánované poruchy
Z., 1.5.2013 17:48

Jak to asi souvisí, slayde...zpomalit brutální spotřebu, zběsilý konzum, který Jurasové usilovně rozdmýchávají, aby měli dostatek prostoru pro ty jejich pletichy. Koupit pořádný bazmeg, jež vydrží roky. Naštěstí jsem o burner nepřišel; právě kvůli takovým Jurasům už nebylo možno koupit vnitřní vypalovačku, neboť nastaly potíže s již nepoužívaným (nevyráběným) rozhraním...zkrátka a dobře, bylo nutno koupit vypalovačku externí, tudíž jsem si ponechal i kvalitní původní burner...mimochodem, ekostopa 7,2 je opravdu děsivá, to chcete za každou cenu dohnat Jurase? :-)

Odp4: Plánované poruchy
Juras, 25.4.2013 18:38

Na to už naštěstí přišli i ti, kteří do levnějších lokalit výrobu přesunovali. Problém je, že lidi jdou často prvoplánově po láci a nedochází jim, že v řadě případů zaplatí za nekvalitní šunt víc. Vezměme si například zdroj. Zdroj poskytující nízkonapěťové napájení nějakému spotřebicči - např. nabíječka pro mobil. Zboží je uděláno na jedno použití - všechny součástky jsou umístěny v nerozebíretelném obalu. Místo dvou šroubků je to slisováno dohromady, protože je výroba o něco levnější. A i když náhodou něco rozebíretelné je, opravář řekne, že máte levnější koupit si nový kus, protože by oprava byla dražší. Přitom je tam třeba jen přepálený odpor.

Odp5: Plánované poruchy
Jimmy, 29.4.2013 22:42

Zdroje jsou problém. Jsem aktivní v jedné počítačové síti, kde máme v provozu v podstatě tisíce zařízení (routerů a wifi AP) s typickou spotřebou cca 10-15W a tedy by nám teoreticky stačil zdroj 24W - 0,8A. Postupně jsme se ale dostali do stavu, že masivně nasazujeme 24V - 2A, protože až při takovémto předimenzování kdy zdroj je rozměrově asi 10x objemnější že původní klesla poruchovost na rozumnou míru. A to jsme zkoušeli slabší zdroje na principu spínaného zdroje i trafa a všechno marné, ve velkém procentu to nevydrží víc 1-3 roky v provozu.

Odp4: Plánované poruchy
Jimmy, 29.4.2013 22:35

Trvanlivé výrobky se pořád dají koupit, v profi provedení ale často stojí řádově více než běžné pro hobby. Např. elektrický šroubovák s nastavitelným momentem pro výrobní linku je rychlý, trvanlivý, opravitelný ale taky stojí 25-30 000 Kč ! Takže je sice radost s tím pracovat (když to nemusí být 8 hodin denně), ale domů si to člověk nepořídí.

Odp: Plánované poruchy
Platfus, 10.4.2013 16:23

Ahoj Lipovane, vítej zpět, už chvíli ve mě hlodá podezření a těma narážkama na Jurase a na svini z Bechyně jsi mi to potvrdil. Chyběl jsi nám, kluku ;-).

Odp2: Plánované poruchy
ivana Kozárová, 10.4.2013 21:33

To je přesně ten moment,kdy je jeden rád tady. Podle stop poznáš,kdo tudy šel.....

Odp2: Plánované poruchy
Juras, 11.4.2013 0:03

Mluv za sebe ;-)

Udržitelný rozvoj je oxymorón, což...
homo erectus, 10.4.2013 15:12

Udržitelný rozvoj je oxymorón, což pravičák Ivan, coby ekologický ignorant vědět nemůže. Proto byl už před mnoha lety v odborných kruzích tento pracovní termín nahrazen slovním spojením udržitelný život.

Nicméně připouštím, že kecy o neustálém rozvoji, rozvoji, rozvoji jsou společnou mantrou jak pro naivní stalinisty z půli dvacátého století, tak pro současné develotry a stoupence neoliberání zkázy.
Tito i tamti dutohlavové si totiž mysleli (a dodnes myslí), že je nutné a správné neustále stavět, kácet, těžit, spalovat, betonovat, asfaltovat a zase stavět a zase stavět a pořád žvanit o rozvoji, rozvoji a usmívat se u toho a mávat mávátky (kdysi), případně úplatky (dnes).
Výsledkem je zubožená krajina, kilometry čtvereční zničené zemědělské půdy, tisíce neobydlených domů, které se místo vyvlastnění a rekonstrukcí raději nechají spadnout, opuštěné zemědělské i průmyslové areály, prázdné byty, mizící zeleň z měst i vesnic - a to vše je zase komentováno kecy o potřebě dalšího rozvoje a výstavby....

Na rozměrově omezené planetě prostě není možné donekonečna praktikovat to řádění, které se často skrývá pod slovem „rozvoj“.

Odp: Udržitelný rozvoj je oxymorón, což...
ivan, 10.4.2013 22:07

Ale vždyť já si myslím to samé co Ty a s tvým příspěvkem naprosto a bezvýhradně souhlasím, proto jsem taky ten článek psal. Naopak! Strašně mě sere současné drancování všeho.

Tady to podepisuju! Ivan.

Odp: Udržitelný rozvoj je oxymorón, což...
Z., 6.5.2013 14:22

Bohužel, this is capitalism...někdy si kupuji Müllermilk, který samozřejmě hned vyžahnu a flašku vyhodím. Kolikrát mně napadlo, že by stačilo (vrácenou) nádobu důkladně vypláchnout, znovu naplnit, zašpuntovat a strčit na pult...namísto toho flaška poputuje v lepším případě přetavit a použít na něco jiného, jistěže za značných energetických výdajů, v horším stráví jedno století na skládce, než se definitivně rozloží. :-(

Odp: Udržitelný rozvoj je oxymorón, což...
Zákys, 6.5.2013 20:20

Co se skrývá za trvale udržitelným rozvojem – jinými slovy za jakýmsi oxymoronem

Nějak je to spojené s ekonomickým růstem

Rozvoj je komplexní proces
 Měl bych se pokusit popsat a vysvětlit neobyčejně komplexní relace mezi různými aspekty tohoto rozvoje jako jsou:
 populační růst
 hospodářský růst
 rozvoj vzdělání
 zkvalitnění zdraví
 urbanizace
 globalizace
a to všechno propojené předivem vzájemných vztahů, co studuje ta tajemná věda Synergetika.

Obtíže a problémy
 Co je ten rozvoj?
 Jak můžeme srovnávat stupně tohoto rozvoje různými zeměmi?
 Proč máme považovat udržitelný rozvoj za něco hodnotného?
 Přiznám se že neprohlašuji, že na tyto otázky znám vyčerpávající odpověď
 Slovo opatrnost je pro konečné závěry neobyčejně důležité

Co tedy je ten rozvoj, z čeho se skládá?
 Můžeme souhlasit že sem patří kvalita života. Kvalita života je velmi komplexní indikátor, který nám v našem úsilí pochopit jej, pomůže.
 je tvořena možností se vzdělávat
 dostupností zdravotní péče
 příležitostí mít práci
 dostupností čistého vzduchu
 dostupností nezávadné pitné vody
 možností žít život, který není ohrožen zločinem

Cíle a prostředky rozvoje
 OSN vydává každoročně Zprávu o vývoji lidstva (Human development report-přístupnou na internetu).
 Zde je lidský rozvoj definován jako cíl hospodářského růstu, a zároveň je jeho předpokladem.
 Jestliže nastane hospodářský růst, zvětší se národní bohatství, vzroste potenciál pro redukování chudoby a řešení dalších společenských problémů.
 Co se stane, jestliže hospodářský růst nenastane? Jak je výše vidno je zde na Svíci nadbytek těch co ví…!

Udržitelný rozvoj
 Podle klasické definice Organizace spojených národů, vývoj je udržitelný tehdy, jestliže při vyhovění potřebám současnosti nebude omezena schopnost budoucích generací zajistit uspokojování svých potřeb.
 Této definici je možné rozumět tak, že „intergenerační“ spravedlnosti by bylo nemožné dosáhnout, jestliže ekonomické aktivity některých skupin lidí pokračují v ohrožení úspěšnosti života lidí, patřící k jiným skupinám, nebo těch, kteří žijí v jiných oblastech světa. Toto je důležité si zapamatovat.

Sociální spravedlnost
• Sociální spravedlnost je definována jako rovnost příležitostí k dosažení úspěchu uvnitř generace a mezi generacemi
 Má tři aspekty: aspekt sociální, ekonomický a environmentální.
 Jedině rozvoj, který je harmonickým a vyrovnaným procesem všech tří cílů, může být dlouhodobě udržitelný.
 Opačně, ignorování byť jen jednoho z aspektů, může ohrozit nejen hospodářský růst, ale celý rozvojový proces

Velikost HDP(GNP) a HNP (GDP) je dobré posuzovat a ne jen tak plácat
• Velikost HNP může být mnohem menší, než je velikost HDP, jestliže příjem z výroby v zemi směřuje k cizím osobám nebo firmám. Víte jaký je v České republice?
• Například v roce 1994 v Chile byl HNP o 5% menší než HDP. Jestliže však občané, nebo firmy vlastní velké množství akcií a podílů firem nebo vlád jiných zemí, potom hospodářské výsledky z tohoto vlastnictví se započítávají v zem, jejíž jsou občany. V tom případě HNP může být větší než HDP. To je například případ Saudské Arábie, kde v roce 1994 byl HNP o 7% větší než HDP. Pro většinu zemí se však tyto statistické indikátory liší jen nevýznamně.
• Nemám čas, ani chuť hledat novější údaje. Základní myšlenku totiž neovlivní.


HDP/ob. a HNP/ob. jako nástroj měření rozdílů mezi zeměmi
• Ve statistikách je HDP/ob. vyjadřován zpravidla v dolarech, ale také v PPP – Paritě kupní síly. Parita kupní síly(PPP) je koeficient, který ukazuje množství peněžních jednotek dané země, potřebných ke koupi stejného množství zboží a služeb na domácím trhu, jaké by bylo možné koupit za dolar v USA.
• Ačkoliv je HDP/ob. dobrým indikátorem, neobsahuje nezaplacenou práci vykonanou uvnitř rodin nebo komunity, nepracuje s hodnotami vytvořenými ve stínové(šedé) ekonomice. Při tom do jeho velikosti jsou započítávány hodnoty zboží „špatné pověsti“ jako jsou cigarety a chemické zbraně….
• Neukáže nám také jak spravedlivě je rozložen příjem mezi obyvateli posuzované země.

Porovnání stupně rozvoje
• Aby bylo možné seřadit země podle stupně jejich rozvoje do skupin, používá Světová banka HDP/ob. na to, aby vytvořila typologii zemí.
• Chudé země(HDP/ob. méně než $765 v roce 1995).
• Středně rozvinuté země(včetně nižší střední rozvoj – HDP/ob od $766 do $3 035, a vyšší střední rozvoj – HDP/ob. $3 036 do $ 9 385 v roce 1995).
• Hospodářsky rozvinuté země(HDP/ob. vyšší než $9 386)

http://www.worldbank.org/depweb/english/modules/index.html

Nominální a skutečný HDP/ob.v různých zemích, 1999
Země HDP/ob. $ HDP/ob. PPP $
Indie 340 1 400
Čína 620 2 920
Rusko 2 245 4 480
Brazílie 3 640 5 400
USA 26 980 26 980
Německo 27 510 20 070
Japonsko 39 640 22 110


Růst obyvatelstva
• „Populační růst“(přirozený přírůstek) obyvatelstva nastane tehdy, když jeho porodnost je vyšší než úmrtnost.
• Zatím co tempo růstu populace nějaké země závisí na přirozeném přírůstku a na stěhování. Světový populační růst je závislý výhradně na přirozeném přírůstku. Úmrtnost v dnešních hospodářsky vyspělých zemích postupně od 19. a 20. století klesala. Tento vývoj nastal po II. světové válce také v rozvojovém světě.
• Končí však období rekordního 3 – 4 % populačního růstu za rok

Růst obyvatelstva pokračuje
 Přes pokles porodnosti v minulých dekádách růst světového obyvatelstva pokračuje. Je to důsledek pokračujícího poklesu úmrtnosti v rozvojových zemích.
 Z krátkodobého hlediska však růst obyvatelstva v rozvojových zemích vede ke snižování HDP/ob. a tím ke zhoršování podmínek pro investování prostředků do jednotlivců. Je-li lidský kapitál klíčem k růstu produktivity práce, výsledek je zřejmý

A to pro tento okamžik stačí. Je zde tolik uzavřených bývalých problémů a tplik otevřených otázek, že jenom Bůh zná na ně odpovědi. Plastové nádoby to nejsou.

Uf, to bylo dlouhé.

Odp2: Udržitelný rozvoj je oxymorón, což...
Téčko, 12.5.2013 11:38

To bylo.

Odp3: Udržitelný rozvoj je oxymorón, což...
Zákys, 12.5.2013 20:39

A to jsem ještě opomněl zdůraznit, že budete-li věřit všemu co jsem napsal, může vás to ohrozit na zdraví.

Trenýrky
Z., 7.5.2013 13:33

O tohle se rozhodně musím podělit. Navrhuji, abychom si všichni vzájemně utírali zadky s vysokou přidanou hodnotou. Je to mnohem jednodušší, než praní. O zbytek se postarají Číňané. :-)

Odp: Trenýrky
Zákys, 7.5.2013 16:44

Správný Čech si zásadně utírá prdel mechem!!! a kálí na nějaké obyvatele Srí Lanky, Batávie (pro neznalé dnes Jakarty) a jiných zemí, kde otrokyně mají zelenou nejen barvu sárí. Není-li mech k dostání, šoupe prdel po stráni(ten Čech, ten příslušník čadského lidu).

Odp2: Trenýrky
Z., 8.5.2013 11:12

Slayde, netuším, co jste Váňovi provedl, ale muselo to být něco festovního, neboť jeho vzkaz ze dne 17.8. 2012 stojí věru za to:

Zákysi, jste nejotravnější člověk v celé hystorii Svíce. Táhni do prdele Černý mraku, tvůj ksicht nám plaší dobytek! Sice oborově vzdělaný, ale vůl se vším všudy, kopyto k pohledání. Čekal jsem přínos, ale hovna jsem se dočkal. Škoda!

Odp3: Trenýrky
Zákys, 13.5.2013 8:47

Jsem podle něj (aniž o tom pravděpodobně ví) obětí jevu zvaném Groupthink, v českém překladu skupinového zblbnutí (používá se též pojem skupinová stupidita), viz např.:
http://en.wikipedia.org/wiki/Groupthink

A jako čtenář svého nitra mně chtěl polaskat svýmí neopakovatelnými pocity. Také jako každý hovnivál si myslí, že je největší odborník na kuličku, kterou pře sebou valí.

Pokuste se sám studovat anatomii, fungování, vznik a vývoj struktur hovniválů. Můžete na to použít třeba Teorii her a Koukolíkovu „učebnici“ Život s deprivanty. Pouhá empirie nestačí. Život s deprivanty vyžaduje trochu teorie a tento úvod do obecné stupidologie tou teorií je.

Odp2: Trenýrky
ivana Kozárová, 17.5.2013 16:48

Na to je mechu škoda. O meších by se dalo napsati mnohem víc pozitivního.Někdo by psal o mechech:-)Dnes jsem seděla na kameni,mech pod bosýma nohama byl suchý,hřál a měl vlákna,připomínal vyhřátý čistý koberec. Chvála mechům!

Odp3: Trenýrky
Juras, 17.5.2013 18:44

Tím se nezničí. Omokne.

Odp3: Trenýrky
Zákys, 17.5.2013 19:55

Vy se nebojíte klíšťat? Moje maminka mně často varovala. „Nesedej do mechu. Jsou tam pijáci“(na Moravě se někde tak říká klíšťatům). A ta lesu rozuměla. Narodila se na myslivně a také tam vyrostla. Když jsem měl v sedmé třídě botaniku nemusel jsem se jména květin, keřů a stromů učit. Znal jsem je z našich procházek po místech jejího rodiště. Také díky těmto zkušenostem jsem pak rozuměl verši jednoho Francouze:
...Toť díra zeleně v níž tiše zpívá řeka
vlévajíc do travin svůj stříbroskvoucí žár
kam z pyšných pahorků sluneční světlo stéká..
Toť úval se Sluncem, jež ztrácí zde svůj žár.

Ale zase ten adrenalin při dráždění hada bosou nohou… Bacha. Lymská bolerióza nezahálí!!!

Odp4: Trenýrky
ivana Kozárová, 20.5.2013 23:21

To víte,že se klíšťáků bojím.Moje spolužačky - dvě - díky klíš´tákům ovdověly a kamarádka to sotva přežila - měla encefalitídu i s boreliózou dohromady...Neseděla jsem v lese,ale na vlastním kameništi,který mám na dvoře,je to několik tun nanošenýho kamení z rozvaleného domu,který byl na konci dvora původně.Velké kameny jsem valila,malé stavěla do patvarů,po letech to zarostlo na některých místech mechem a kapradím,mám tam i ty hady a ještěrky. Z hadů tam chodí slepejši,těch je nejvíc,pak kousek vedle v rybízu má oblíbené místo užovka podplamatá a je tam taky jedna zmije,ale ta se furt stěhuje a na tu se musí dávat pozor.Některé návštěvy tam kvůli ní přestaly chodit,ale proto ji nezavrhuju;-)Někomu se tam zas o to víc líbí....Vlhko mezi kameny mají rády ropuchy,mají hezké tlapičky s prstíčky. Proto se tam s ničím nesmí hejbat,aby je nic nepřiskříplo.Zbytek naší rodiny je spíše pragmatický a tak mě tam spolu s kameništěm,hadama a další havětí,slepým psem a skomírající již kočkou pouze trpělivě snášejí,ale nadšení moc nejsou. Ve stré zdi tam jsou ještě čmeláčí doupata a schovky pro netopejry,Zeď je ještě původní součást starých městských hradeb.Když se cokoliv naruší,ubyde mi zvěře a tak míním,že se to má nechat tak,jak to je.Věčnej sabat! to by byla paráda...Při té básničce jsem si vzpomněla - nevím proč - na Emila Zolu a jeho naturalistický popis zeleně v jednom románu - a teď ta hlava - vzpomenu si až zejtra,až to vyhrabu z knihovny.

Odp5: Trenýrky
Zákys, 22.5.2013 21:54

To máte pěknou Noemovu archu. Až na tu ropuchu. Ale já jednu znám. Ta žije v jedné pískovně u Mikulova. Já do ní chodím s přáteli sbírat žraločí zuby co zde zbyly ve vápencové římse po korálech třetihorního moře. Ta ropucha se jmenuje zelená a dá se na ni i dívat. Já si říkám, že je zakletá princezna.... Konečně posuďte sama.
http://www.naturfoto.cz/ropucha-zelena-fotografie-1597.html
Autora verše nehledejte. Je to Spáč v úvalu - A. Rimbaud.

Odp6: Trenýrky
ivana Kozárová, 29.5.2013 13:30

Mám jen ropuchy hnědé.Taky jeden nemůže mít všechno...Ta zelená je reprezentativnější,- zato moje zelenozlaté ještěrky nemají chybu;-)Pískovny mám ráda,znám jednu,kde ve stěně mají hnízda ptáčkové v takových jakoby myších dírách ve výšce. Tam se tedy žádná kočka nedohrabe.Teď mi ve starověké zdi vyrostly smrži,byl a prý jich letos obrovská invaze všude. Fakt je,že na kamení mám v posledních letech spousty mechu.Včely ještě pořádně nevyletěly.Zato čmeláků mám dost,žijou ve stěně v několika hnízdech. Kvůli nim nehubím netykavky,aby se měli do podzima na čem pást...Pozdravujte žraloky:-)

Máte k článku co říct? Máte názor? Je jedno, že článek nevyšel dneska, téma je aktuální stále! Váš komentář se nám zobrazí, tak napište!

Přidat nový komentář

Pokud jste registrován(a), zadejte heslo:

Pouze Vaše jméno (přezdívka) a vlastní příspěvek jsou povinné položky.

Prosím můžete-li, používejte diakritiku - píše se to stejně dobře a mnohem lépe se to čte. Příspěvky naprosto mimo téma nebo obsahující vulgární výrazy budou bez odpovědi smazány - poškozují tuto diskusi.
Formátování: [bold]tučně[/bold], [ital]kurzíva[/ital], [url=adresa]text odkazu[/url] (viz Formátování textu).
Děkujeme za Váš názor.

Nahoru
O serveru, právní ujednání, přístupnost
Založeno na vlastním redakčním systému a vlastním fóru.