Média se nás často snaží přesvědčit, že čím je film navštěvovanější, tím je „lepší“.
Ale napadlo vás někdy, na čem vlastně závisí návštěvnost filmu? Na čem závisí to, jestli na film půjdete?
Představte si, že jste průměrný návštěvník kina. Pravidelně sledujete, co dávají v kině v místě vašeho bydliště. A na některý film občas zajdete.
Ale podle čeho se rozhodnete? Nejspíše si přečtete krátkou informaci o obsahu filmu, kterou napsal distributor. Z toho však poznáte jen žánr, a někdy ani to ne. Nebo můžete vsadit na známé herce, dobrého režiséra. V lepším případě vám snímek doporučí kamarád, zahlédnete jeho nezávislou recenzi nebo jste náhodou viděli dříve v kině ukázku.
Tak jako tak, když si kupujete lístky, nevíte o filmu téměř nic. Víceméně se tedy dá se říci, že na film jdete vždycky „naslepo“.
Jakou hodnotu má potom číslo počtu návštěvníků? Mizernou. Ti všichni v okamžiku vstupu do kina nevěděli, co je ten film zač. To, že na něj někdo jde, neznamená, že je film kvalitní, ale že se ten dotyčný nechal napálit reklamou. Obrat jako „nejlepší horor všech dob“ dokáže přilákat další návštěvníky, aniž by se samotný snímek vůbec sáhlo.
Pak jsou tu ještě různá ocenění. Mohlo by se zdát, že právě ta budou tím pravým měřítkem, ale bohužel není tomu tak. Ocenění vyjadřuje spíše priority profesionálních kritiků než většinových „normálních“ návštěvníků.
Tak proč se filmy tak často hodnotí podle návštěvnosti? Asi není podle čeho jiného hodnotit. A co podle hodnocení diváků? Těch diváků, kteří film už viděli? Já vím, žádné takové hodnocení dosud pořádně není.
Ale to, jak to chodí dnes, není správně, nemyslíte?